Jakich dokumentów należy wymagać przy podpisaniu umowy kompleksowej? Jak prawidłowo zorganizować przetarg na dostawę energii elektrycznej? Na co jednostki samorządu terytorialnego powinny zwrócić szczególną uwagę przy tego rodzaju przetargach?
Należy zwrócić uwagę, iż na skutek nowelizacji ustawy z 1 lipca 2007 r. dokonało się pełne otwarcie rynku energii elektrycznej, co pozwala na swobodny wybór dostawcy wszystkim odbiorcom, w tym także jednostkom samorządu terytorialnego. Konsekwencje takiego stanu rzeczy, w zakresie tejże dziedziny gospodarki, odnoszą się także do podmiotów udzielających zamówień publicznych. Celem umożliwienia wykonawcom przedłożenia prawidłowych i kompletnych ofert niezwykle istotne jest, aby zamawiający właściwie i w sposób wyczerpujący dokonał opisu przedmiotu zamówienia oraz wskazał jego wielkość lub zakres.
Należy podkreślić, iż dostarczenie energii elektrycznej odbywa się w istocie rzeczy na podstawie dwóch umów, tj. umowy o sprzedaży energii elektrycznej oraz umowy przesyłu i dystrybucji. Co ważne, obie umowy mogą zostać zawarte z dwoma różnymi podmiotami. Zamawiający dysponuje bowiem uprawnieniem, aby, stosując tryby podstawowe udzielania zamówień publicznych, udzielić temu przedsiębiorstwu zajmującemu się obrotem energią oraz w trybie zamówienia z wolnej ręki udzielić zamówienia na usługę dystrybucji i przesyłania energii innemu wykonawcy. Inną możliwością jest udzielenie zamówienia publicznego na usługę kompleksową (w rozumieniu art. 3 ust. 30 prawa energetycznego) przedsiębiorcy zajmującemu się obrotem, w trybie art. 6 ust. 1 prawa zamówień publicznych. W przypadku zastosowania art. 6 ust. 1 prawa zamówień publicznych zamawiający poza koncesją na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu energią elektryczną powinien od wykonawcy wymagać również przedłożenia umowy łączącej tegoż z operatorem systemu dystrybucyjnego, na świadczenie usług dystrybucji wyżej wymienionych mediów (nie dotyczy to sytuacji, w której wykonawca jest jednocześnie właścicielem sieci dystrybucyjnej - taki podmiot powinien wówczas przedłożyć koncesję na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie dystrybucji energii elektrycznej).
Jednocześnie trzeba zwrócić uwagę, że w niektórych przypadkach zamawiający mogą dopuścić składanie ofert częściowych (np. poprzez podzielenie zamówienia w ten sposób, że do danej części zamówienia przypisana zostanie konkretna nieruchomość, do której dostarczana ma być energia elektryczna), co sprawia, że możliwe jest uzyskanie łącznej ceny, która będzie korzystniejsza aniżeli ta, jaką uzyskałby podmiot organizujący postępowania przetargowe, w sytuacji gdy nie przewidziałby takiej możliwości.
ŁS
PODSTAWA PRAWNA
Art. 3 pkt 30 ustawy z 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. z 2006 r. nr 89, poz. 625 ze zm.).
Art. 6 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655).
http://edgp.gazetaprawna.pl/index.php?act=mprasa&sub=article&id=200293